Kata Sasterawan Negara, Dato’ Shahnon Ahmad, sastera ialah seismograf kehidupan. Apa itu seismograf? Menurut Kamus Dewan, seismograf ialah alat bagi mengukur kekuatan gempa bumi. Jadi, mengapa perkataan seismograf dipilih? Itu makna yang bersifat literal ataupun harafiah. Seismograf dalam erti kata lain ialah kayu ukur ataupun penyukat kepada kehidupan.
Cuba lihat kehidupan hari ini. Seni dan sastera wujud daripada
persekitaran yang ada. Perhatikan bahawa satu masa dahulu, lagu dangdut
kedengaran di mana-mana. Pada ketika itu, Indonesia melalui zaman hedonisme yang
melampau hinggakan Presidennya pun tumbang. Kini lagu-lagu dari Indonesia sudah
berubah. Seiring dengan perubahan pola dan cara hidup masyarakatnya.
Cuba lihat pula lambakan pasaran buku hari ini. Penerbit buku kini lebih
ghairah menerbitkan buku-buku yang bertemakan cinta dengan nafsu murahan.
Mengapa? Kerana ada pasarannya. Perhatikan bagaimanakah bangsa Melayu hari ini?
Secara kasarnya sudah berani hanyut dengan hiburan-hiburan yang sia-sia.
Anak-anak muda menangis meraung jika gagal menyertai program-program realiti.
Penonton pun sama meraung-raung apabila ada peserta yang gagal ke peringkat yang
selanjutnya. Ibu bapa juga mengucapkan “Alhamdulillah, anak saya terpilih dalam
program realiti tv ini.”
Jadi, tidak cukupkah kita hanya berhibur, berhibur dan berhibur hingga
tiada suatu pun yang kita tinggalkan untuk ruang berfikir ataupun ruang ta’akul
– ruang penafsiran.
Sastera pula bukan sekadar buku cerita, bukan sekadar puisi. Bagi saya,
sastera ialah suatu seni kata-kata bagi menyampaikan sesuatu yang bermanfaat
untuk tamadun, mengajak pembacanya berfikir dan mendorong pembaca melakukan
kebaikan serta menimbulkan rasa insaf.
Jadi apa pentingnya sebuah buku cerita dalam kehidupan?
Membaca puisi-puisi A. Samad Said, misalnya, menemukan saya dengan
banyak perkara. Kecintaannya terhadap bahasa, kritikan sosialnya yang lembut
tetapi dalam makna dan juga rakaman peristiwa yang diabadikan dalam karyanya.
Begitu juga dengan karya-karya Usman Awang yang banyak berbicara tentang
kedamaian dan keseimbangan masyarakat.
Cuba-cubalah membaca karya Siti Zainon Ismail, sama ada cerpennya
ataupun puisi-puisinya yang penuh kewanitaan tanpa meninggalkan akarnya yang
gemilang. Sebagai penyair dan ahli akademik, Siti Zainon telah merantau ke
seluruh dunia, namun karya-karyanya masih segar mempertahankan jati dirinya
sebagai wanita Melayu Islam yang sejati.
Di kalangan penulis yang lebih muda, bacalah karya-karya SM Zakir,
Faisal Tehrani, Siti Jasmina Ibrahim dan Nisah Haji Haron. Pendek kata, mereka
ini bukan penulis yang hanya menggarap kisah cinta yang selapis, terlalu polos
ataupun bersifat superficial. Penulis-penulis ini telah berjaya
menyampaikan suatu mesej yang jauh lebih dalam berbanding usia mereka.
Dari aspek kelulusan dan kerjaya, penulis-penulis muda hari ini bukan
sekadar berkelulusan sastera. Terdapat ramai penulis muda (berusia bawah 40-an)
yang mempunyai latar belakang disiplin yang berbeza tetapi dapat menjadi penulis
yang baik.
Mengapa mereka ini boleh menulis? Satu perkara penting yang ada dalam
diri penulis-penulis ini ialah jati diri yang disebutkan tadi. Para penulis ini
tahu akan identiti dirinya sebagai bangsa Melayu dan sedar diri bahawa, jika
bukan merekalah yang melangsungkannya. Siapa lagi?
Lantas, apa pula peranan kita sebagai pembaca karya sastera?
Pilihlah bahan bacaan yang boleh menjentik pemikiran yang tinggi.
Carilah bahan bacaan yang diiktiraf sebagai kesusasteraan Melayu tinggi yang
boleh membangkitkan rasa kemanusiaan, kerana itulah peranan sastera yang utama :
melahirkan rasa kemanusiaan dalam diri manusia.
Sastera sebagai satu elemen kehidupan bukannya untuk diasing-asingkan.
Sastera tidak boleh bercampur dengan sains, ataupun sastera tidak boleh
bercampur dengan ekonomi, perubatan, kejuruteraan, perakaunan dan sebagainya.
Sastera itu boleh wujud dalam mana-mana cabang ilmu yang ada. Itulah
kelebihannya.
Ada pihak yang menyatakan sastera ini berbelit-belit. Satu perkara yang
langsung akan disampaikan dalam bentuk yang berkias-kias. Bagi saya, di situlah
seninya penyampaian orang Melayu. Sebagai contoh, perhatikan tulisan Bapak Tenas
Effendy dalam bukunya “Ungkapan Tradisional Melayu Riau” tentang peranan seorang
anak :
Pertama anak manusia
Anak yang tahu asal jadinya
Yang tahu membalas guna
Kecil cencilak padi
Besarnya cencilak padang
Kecilnya duduk mengaji
Besarnya tegak sembahyang
Mengaji syarak dengan adat
Mengaji salah dengan silih
Mengaji aib dengan malu
Mengaji untung dengan rugi
Yang kuat mememang amanat
Yang setia memegang amanah
Duduk tahu akan dirinya
Tegak tahu akan maruahnya
Cakapnya berhingga-hingga
Baiknya berpada-pada
Sifatnya berpatut-patut
Patut bergaul sama sebaya
Patut duduk dalam majlis.
Andainya, kata-kata ini dikatakan secara langsung, kesannya tidak akan
sama. Mesej yang cuba diperkatakan dalam ungkapan ini ialah, jadilah anak yang
baik dan berguna kepada ibu bapa, masyarakat dan tanah air. Namun, mesej ini
disampaikan dalam bentuk yang indah.
Kata-kata ini tidak wujud dalam bahasa lain. Kalau ada pun, ia dalam
bentuk yang berbeza. Pantun Melayu, contohnya, tidak wujud dalam mana-mana
tamadun bukan Melayu. Pantun menjadi subjek kajian sarjana Barat yang hairan
betapa hebatnya orang Melayu mencipta pantun. Mereka cuma ada quatrain –
kata-kata dalam empat baris satu rangkap. Tetapi, orang Melayu boleh mencipta
pantun dengan 2 baris pembayang dan 2 baris maksud. Kedua-duanya mempunyai
perbezaan tetapi ada perkaitan.
Contoh :
Buah cempedak di luar pagar,
Ambil galah tolong jolokkan;
Saya budak baru belajar,
Kalau salah tolong tunjukkan.
Buah cempedak di luar pagar,
Ambil galah tolong jolokkan;
Saya budak baru belajar,
Kalau salah tolong tunjukkan.
Pantun ini menujukkan akal budi orang Melayu pada zaman itu. Frasa di
luar pagar, menujukkan melangkau had ataupun batasan kemampuan. Galah itu pula
simbol bantuan dari luar. Jika bantuan dalam dirinya, mungkin frasa yang berbeza
digunakan, misalnya ambil jari. Sedangkan kalau kita pernah lihat pokok
cempedak, ia berbuah pada bahagian batang dan rendah pula. Itu menunjukkan
betapa ‘budak’ tadi terlalu kecil sifatnya hinggakan buah cempedak yang yang
rendah itu pun tidak boleh dicapainya, kerana dia berada ‘di dalam pagar’
sedangkan buah cempedak tadi di luar pagar.
Oleh itu, dia memerlukan bantuan untuk mengambilnya. 2 baris tadi pula
digabungkan dengan baris “saya budak baru belajar / kalau salah tolong
tunjukkan”. Perhatikan juga pemilihan kata yang santun iaitu “tolong”. Orang
Melayu mempunyai sifat santun yang terpancar dalam bahasas dan karya sastera.
Inilah yang tidak boleh kita tinggalkan. Saya teringat kepada petikan puisi
Sasterawan Negara Usman Awang yang berjudul “Melayu”.
Melayu itu orang
yang bijaksana
Nakalnya bersulam jenaka
Budi bahasanya tidak terkira
Kurang ajarnya tetap santun.
....
Melayu itu kaya falsafahnya
Kias kata bidal pusaka
Akar budi bersulamkan daya
Gedung akal laut bicara'
....
Nakalnya bersulam jenaka
Budi bahasanya tidak terkira
Kurang ajarnya tetap santun.
....
Melayu itu kaya falsafahnya
Kias kata bidal pusaka
Akar budi bersulamkan daya
Gedung akal laut bicara'
....
Berkelahi cara Melayu
Menikam dengan pantun
Menyanggah dengan senyum
Marahnya dengan diam
Merendah bukan menyembah
Meninggi bukan melonjak.
.....
Watak Melayu menolak permusuhan
Setia dan sabar tiada sempadan
Tapi jika marah tak nampak telinga
Musuh dicari ke lubang cacing
Tak dapat tanduk telinga dijinjing
Maruah dan agama dihina jangan
Hebat amuknya tak kenal lawan.
Semua ini hanya boleh ditemui dalam buku-buku sastera. Bukan sekadar
buku-buku cerita yang hanya menggarap tema cinta biasa. Carilah keluarbiasaan
dalam membaca. Bukan sekadar membaca cerita yang serupa dengan formula yang
sama. Ya, cinta itu indah. Namun, cinta itu juga luas maknanya dan cinta juga
dalam sifatnya.
Apabila kita melihat seorang gadis yang cantik, mengapa mesti jatuh
cinta pada kecantikannya sahaja. Mengapa terhenti setakat itu? Jatuh cintalah
kepada Dia yang mencipta kecantikan itu. Dialah meminjamkan kecantikan tersebut
kepada gadis itu. Satu hari nanti, kecantikan itu akan diambil kembali.
Sanggupkah nanti, kita bercinta dengan gadis yang sudah tidak cantik itu?
Tetapi, kalau kita mencintai Dia yang mencipta kecantikan itu, nanti akan
timbullah perasaan yang lebih dalam. Kecantikan gadis itu bukan lagi dilihat
kepada sesuatu yang zahir tetapi apa yang terpancar daripada dalam diri.
Apa lagi kepentingan sastera dalam kehidupan? Dalam sastera ada ilmu.
Penulisnya bertungkus-lumus memasukkan suatu ilmu yang boleh pembaca manfaatkan.
Ilmu hanya boleh digali. Ilmu itu tidak datang sendiri. Ilmu bukan sahaja
diperoleh melalui buku-buku teks. Tetapi aplikasi sesetengah ilmu itu boleh juga
ditemui dalam karya sastera. Novel saya Mencari Locus Standi memasukkan
ilmu perundangan dalam bentuk cerita. Sesiapa yang membacanya akan mengutip
banyak hal tentang dunia perundangan, kehidupan pelajar undang-undang dan
aplikasi undang-undang itu sendiri.
Kata Za’ba dalam syair Kelebihan Ilmu:
Ilmu itulah gemala sakti,
Sinarnya cerah cahaya sejati,
Asal puncanya lamun didapati,
Sukar bercerai sehingga mati.
No comments:
Post a Comment