1. Baca
petikan cerpen dan jawab soalan berikutnya.
Biarlah hujan
ribut, dia ingin bersama-sama kerbaunya di lembah ini. Lembah Bilut akan
dipertahankan walaupun apa yang terjadi. Mat Seman tidak pernah meminta apa-apa
bantuan daripada orang. Daripada wang sagu hati dia putus kaki, dia membina
kandang baru yang ada atap untuk kerbau-kerbaunya, dia membeli mesin penyodok
untuk menolak tahi-tahi kerbaunya ke tepi setiap pagi.
a.
Berdasarkan petikan, berikan 2 perwatakan Mat Seman. (2 markah)
b. Nyatakan
pengajaran yanag terdapat dalam petikan. (2 markah)
Berdasarkan cerpen Anak Gembala karya
Zahari Affandi jawab soalan-soalan berikut;
a. Huraikan 5 persoalan yang terdapat
dalam cerpen tersebut. (10 markah)
b. Huraikan 5 teknik plot yang digunakan
oleh pengarang. (10 markah)
Skema Jawapan
1. a. -Berani mempertahankan hak -1m
-Berdikari -
1m
b. -Kita janganlah terlalu mengharapkan bantuan orang lain. -1m
b. -Kita janganlah terlalu mengharapkan bantuan orang lain. -1m
-Kita haruslah berani mempertahankan
diri daripada ditindas oleh orang lain.-1m
2. a. Persoalan-persoalan dalam Anak
Gembala
-Kepentingan sikap berfikiran secara rasional dalam menyelesaikan masalah. Misalnya tindakan Mat Seman yang melepaskan kerbau-kerbau ketika kerja-kerja pembangunan Lembah Bilut dijalankan hanya mengundang padah. 2m
-Tanggungjawab dalam menyara keluarga. Walaupun kehidupan Mat Seman agak payah setelah kakinya dipotong namun dia tetap bekerja untuk menyara keluarganya tanpa mengharapkan bantuan orang lain. 2m
-Kerjasama dalam keluarga. Anak-anak Mat Seman dan isterinya sering membantu ayah mereka menjaga kerbau-kerbau mereka. 2m
-Kepentingan pendidikan. Mat Seman bercita-cita untuk menyekolahkan anak-anaknya hingga ke universiti untuk kehidupan yang lebih senang. 2m
-Kesan pembangunan terhadap kehidupan manusia. Mat Seman bimbang pembangunan yang akan dibuat di Lembah Bilut akan menyebabkan muda-mudi di Kampung Angun Butir Sebatu terpengaruh dengan budaya Barat. 2m
-Kepentingan sikap berfikiran secara rasional dalam menyelesaikan masalah. Misalnya tindakan Mat Seman yang melepaskan kerbau-kerbau ketika kerja-kerja pembangunan Lembah Bilut dijalankan hanya mengundang padah. 2m
-Tanggungjawab dalam menyara keluarga. Walaupun kehidupan Mat Seman agak payah setelah kakinya dipotong namun dia tetap bekerja untuk menyara keluarganya tanpa mengharapkan bantuan orang lain. 2m
-Kerjasama dalam keluarga. Anak-anak Mat Seman dan isterinya sering membantu ayah mereka menjaga kerbau-kerbau mereka. 2m
-Kepentingan pendidikan. Mat Seman bercita-cita untuk menyekolahkan anak-anaknya hingga ke universiti untuk kehidupan yang lebih senang. 2m
-Kesan pembangunan terhadap kehidupan manusia. Mat Seman bimbang pembangunan yang akan dibuat di Lembah Bilut akan menyebabkan muda-mudi di Kampung Angun Butir Sebatu terpengaruh dengan budaya Barat. 2m
b. Teknik plot yang digunakan:
-Dialog- Dialog antara Mat Seman dan Tok
Penghulu yang berbincang tentang pembaharuan yang akan berlaku di Lembah Bilut.
2m
-Imbas kembali- Mat Seman teringat
kembali cerita datuknya tentang kehebatan ayahnya yang pakar tentang ilmu
memelihara kerbau. Hanya daripada tahi kerbau sahaja dia tahu penyakit
kerbaunya. 2m
-Monolog dalaman- Mat Seman berbisik
dalam hatinya bahawa dia tidak mahu dianggap oleh orang kampung sebagai seorang
askar yang tidak lagi mampu setelah cacat. 2m
-Pemerian- Pengarang menggambarkan
tentang keadaan kandang kerbau milik Mat Seman setelah hari hujan. 2m
-Kejutan- Pembaca terkejut kerana pada
akhir cerita Mat Seman telah mati kerana dirempuh oleh kerbau-kerbau
peliharaannya. 2m
-Imbas muka-
Mat Seman membayangkan kesan yang akan timbul jika pembangunan dibawa ke Lembah
Bilut. Lembah Bilu tidak akan “suci” lagi. 2m
No comments:
Post a Comment