Friday, 13 January 2012


Berdasarkan cerita Hikayat Seri Kelantan :
(a)   Jelaskan lima latar masyarakat dalam cerita tersebut.    [10 markah]
(b)   Berikan dua sebab Siam menyerang Kerajaan  Sultan Abdullah.  [4 markah]
(c)   Jelaskan tiga unsur kehebatan Tuan Puteri Sa’dung.  [6 markah]

Skema Jawapan
a)  latar Masyarakat
i. Masyarakat istana  1 markah
Cth : Raja Ibrahim/ Puteri Sa’dung/Sultan Abdullah    1 markah
ii.Masyarakat yang mempercayai bomoh/nujum/taib    1 markah
Cth : Raja Siam memanggil bomoh-bomoh untuk
 
mengubati penyakit kayap dada Raja Siam.        1 markah
iii. Masyarakat yang terlalu mengikut nafsu        1 markah
Cth : Raja Abdullah memancung leher Puteri Sa’dung kerana marah /Raja Siam menyerang
 
Kota Jelasin  kerana inginkan Puteri Sa’dung     1 markah   
 
iv. Masyarakat yang setia/menjaga maruah             1 markah
Cth :  Puteri Sa’dung tidak mahu bersuamikan
 
Raja Siam kerana dia isteri Raja Abdullah        1 markah
v.Masyarakat bawahan           1 markah
Cth : Tentera /hulubalang/ rakyat jelata     1 markah
                                    
 
b)Nyatakan dua sebab Siam menyerang kerajaan Raja Abdullah
i.Ingin memiliki Puteri Sa’dung/membawa Puteri Sa’dung ke Siam   2 markah
ii.Utusan Siam dimalukan oleh Raja Abdullah    2 markah

c)Jelaskan tiga unsur kehebatan Tuan Puteri Sa’dung
i.Kehebatan bermain senjata        2 markah
ii.Jampi serapah /serampah pinang Puteri Sa’dung menyebabkan penyakit kayap di dada Raja Siam       2 markah
iii.Dapat memindahkan Kota Jelasin semasa dikepung tentera Siam    2 markah
iv.Hidup semula setelah disapukan air mawar    2 markah

1. Baca  petikan di bawah dan jawab soalan berikutnya.

Zahid  :   (Terperanjat) Aik… setahu aku rumah tangga kau tidak ada masalah.Selama ini bukankah hidup bahagia? Isteri kau Norhayati kan seorang yang baik, penyayang, agak warak, cantik pula. Masalah apa pula lagi? (Diam seketika) Beginilah Imran, kita ni bekerja dengan firma swata, jika ada mana-mana bahagian bermasalah, seluruh firma turut terjejas. Apa kata kita bincang sedikit. Engkau tu kawan aku, tapi dalam kerja, kawan tu kita kena ketepikan. Aku harap kaufaham maksud aku.

(Dipetik daripada drama “Menggapai Pelangi” teks Anak Global.)

 i.    Berdasarkan petikan di atas, nyatakan perwatakan Hayati. 4m

2. Baca petikan di bawah dan jawab soalan berikutnya.

Imran :   Waktu kami di universiti dulu. Ketika itu kami sedang bermotosikal ke Petaling Jaya, nak pergi mana. Masa itu abang bawa motor ikut perasaan dan hati muda. Apabila sudah berlaku, baru menyesal. Tapi dah tak berguna, dah sakit dan cacat.Nasib baik tak habis terus.

Norhayati    :   (Sebak) Abang, kerana abang suami Yati, ayah kepada anak Yati… dan jujur memberitahu apa yang sudah  berlaku, Yati maafkan abang. Yati maafkan abang. Yati faham semuanya itu bukan kehendak abang, tetapi sudah takdir….

Imran :  Terima kasih, Yati… abang bersyukyur Yati percaya cakap abang.Demi Allah, apa-apa yang abang katakana ini betul, Yati.

(Dipetik daripada drama “Menggapai Pelangi” teks Anak Global.)

i.Huraikan dua latar masyarakat yang terdapat dalam petikan di atas.    4m

3.  Berdasarkan drama Menggapai Pelangi, huraikan;
 

a.Dua latar masa    ( 4 markah )
b.Empat pengajaran ( 8 markah )
c.Dua teknik plot  (  8 markah )
 

Skema Jawaban

1.Perwatakan Hayati
i.Baik                              
 
ii.Penyayang                          
 
iii.Warak                              
 
iv.Cantik                                  
 
                              
 
2.Latar Mayarakat
i.Masyarakat yang suka mengikut perasaan 
 
iiCth:Imran memandu laju menyebabkan dia mengalami kemalangan jalan raya
 
iii.Masyarakat yang jujur/ suka berterus terang
 
iv.Cth:Imran menceritakan hubungannya dengan Norasma kepada Hayati     
v.Masyarakat yang memaafkan kesalahan orang lain
 
vi.Cth: Hayati memafkan kesalahan Imran          
 
vi.Masyarakat yang bersyukur                      
 
vii.Cth:Imran bersyukur kerana Yati memaafkan dan mempercayainya   
 

3. Tiga latar masa
i)Pada waktu pagi                             
 
ii)   Perbualan telefon Imran bersama dengan rakannya Nazmi. 
 
Norasma bertemu dengan Dr. Mona juga pada waktu pagi untuk  mendapatkan rawatan di samping nasihat agar Norasmah menjadi lebih tabah dalam mengahadapi kehidupannya.               
 
iii)  Pada waktu tengah hari 
 
iv) Perjumpaan Imran dengan Norasma.Mereka telah berjanji untuk bertemu pada jam 12.30 tengah hari semasa perbualan telefon
v)  Pada waktu petang  
 
vi) Berdasarkan perbualan Imran dan Norhayati ketika mereka lewat pulang ke rumah. Menerusi perbualannya, Norhayati terperanjat apabila  mendapat tahu imran tidak menjengok ananya, Hasnita yang ditinggalkan di rumah sejak dari pagi.
vii) Pada waktu  malam
 
viii) Semasa berjumpa dengan isterinya dikampung Imran memaklumkan  bahawa Norasamah akan bertolak ke Makkah untuk menunaikan ibadah umrah pada malam esok.    
 

3b.    Tiga pengajaran
i) Kita mestilah sentiasa bertanggungjawab terhadap apa yang telah dilakukan
ii) Misalnya menerusi drama ini, Imran bukan sahaja seorang ayah dan suami yang bertanggungjawab keluarganya, malah Imran sanggup bertanggungjawab terhadap janjinya bermasa Norasmah pada suatu ketika dulu.
iii)  Kita mestilah tabah menghadapi dugaan yang menimpa diri kita.   
 
iv)   Contohnya, Norhayati merupakan seorang isteri yang tabah dalam menghadapi dugaan sebagai seorang isteri.Dia tabah menerima keputusan Imran dan berserah kepada takdir
v) Kita haruslah saling menyayangi antara satu sama lain
vi) Contohnya, Norhayati merupakan seorang ibu yang sangat penyayang. Dia begitu risau apabila memikirkan tentang anaknya, Hasnita yang ditinggalkan sejak dari awal pagi lagi.
 
vii) Kita hendaklah prihatin terhadap individu disekeliling kita
viii) Misalnya, Dr. Mona dan Zahid merupakan insan yang prihatin terhadap masalah rakan-rakannya. Keprihatinan itu telah membuatkan mereka membantu untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh Norhayati dan Imran.
ix) Kita hendaklah hormat menghormati antara satu sama lain
x)    Misalnya,  Norhayati telah memberikan layanan yang baik kepada  tetamunya, Dr. Mona yang datang bertandang ke rumahnya. Selain itu,  Norhayati juga menghormati apa-apa sahaja keputusan yang dibuat oleh suaminya.

3c.Dua Teknik Plot

i) Imbas Kembali
ii) Imran teringat semula peristiwa kemalangan yang dialaminya bersama dengan Norasmah setelah menerima panggilan telefon daripada Norasmah
iii) Saspens
iv)  Imran telah menyatakan pendiriannya kepada Norhayati bahawa dia tidak jadi berkahwin dengan Norasmah kerana masing-masing telah memilih jalan hidup sendiri sewaktu berada di kampung.
 
v) Teknik Dialog
vi)  Contoh:  Norasmah telah menghubungi Imran buat pertama  kalinya setelah lama berpisah telah menyebabkan terjalin semula  hubungan antara watak
vii)Teknik Monolog
viii)  Dalam drama ini, Imran telah bermonolog ketika kekasih lamanya  menelefonnya dan dia mula terfikirkan janjinya. Dalam masa yang sama,dia terfikir akan keluarganya.

BAHAGIAN SATU (SOALAN STRUKTUR)
1.Itulah Raja yang memerintah negeri, terlalu besar kerajaannya. Maka Encik Siti tiada beranak dan berlaki Adapun nama negeri pada masa itu Tanah Serendah Kebun Bunga Cerangtegayung.
Maka lepas daripada simpan serta dikuburkan itu, lalu turunlah pula ke perahu mudik ikut sungai itu lalu sampai Pekalang Gaung.
 
Maka lalu orang ramai- ramai pun muafakat hantar Tuan Puteri Sa’dung naik ke Bukit Marak itu.
Maka Tuan Puteri Sa’dong itu dipanggil orang kampung di situ; oleh orang ramai- ramai pergilah. Lalu Tuan Puteri Sa’dung pun suruh orang ramai- ramai itu bawa pergilah tanam di Tambak.

Berdasarkan petikan di atas, nyatakan latar tempat yang terlibat dalam Hikayat Seri Kelantan.  (4 markah)

2.Maka Sultan Abdullah tidak peduli seperti kehendak Tuan Puteri Sa’dung itu. Maka tiada berapa lamanya lalu berbalah Tuan Puteri Sa’dung itu dengan Sultan Abdullah. Maka berkelahilah keduanya itu. Maka Sultan Abdullah pun naiklah kemarahan yang amat sangat kepada Tuan Puteri Sa’dung itu serta diambil pedang lalu dipancung, kenalah leher Tuan Puteri Sa’dung itu.
 
(dipetik daripada prosa Melayu Tradisional   Hikayat Seri Kelantan teks Seuntai Kasih Secebis Harapan)

Berdasarkan petikan di atas, tuliskan perwatakan Sulatan Abdullah beserta contoh.
(4 markah)

3. Maka tatkala itu sekalian kelanggaran pun mustaidlah semuanya, lalu raja- raja dan menteri hulubalang dan askar sekalian pun menujulah jalan sebelah selatan itu. Maka berjalanlah sekalian itu. 
 
(dipetik daripada prosa Melayu Tradisional   Hikayat Seri Kelantan teks Seuntai Kasih Secebis Harapan)
Berdasarkan petikan di atas, berikan gaya bahasa beserta contoh.  (4 markah)

4.    “Demikian lagi adinda mendengar daripada orang tua- tua, demikianlah katanya; hutang budi dibayar budi hutang darah dibayar darah hutang malu dibayar malu hutang mati dibayar mati. Tetapi adinda ini tiada upaya hendak membalas budi kekanda kerana paduka adinda ini seorang perempuan yang tiada berguna kepada orang. MAka mujurlah segala sekalian inang dayang tolong hidupkan, jikalau inang dayang tidak tolong, tetntu mati tiada boleh pandang mata paduka kekanda ini lagi”
(dipetik daripada prosa Melayu  Tradisional   Hikayat Seri Kelantan teks  Seuntai Kasih Secebis Harapan)
Apakah nilai yang terdapat dalam petikan di atas?   (4 markah)

BAHAGIAN DUA (SOALAN ESEI)
1.“Hai sekalian inang dayang pengasuh Tuan Puteri Sa’dung janganlah kamu teriak menangis kerana Tuan kamu telah mati. Apalah kesudahan kamu sekalian tiada simpan Tuan kamu itu jikalau kamu duduk menangis; adakah masakan hidup lagi?
(dipetik daripada prosa Melayu Tradisional   Hikayat Seri Kelantan teks  Seuntai Kasih Secebis Harapan)
Berdasarkan petikan di atas:
i)Siapakah penutur dalam petikan tersebut?      2 markah)
ii)Apakah yang berlaku selepas dialog tersebut dituturkan?  (8 markah)

2.Huraikan watak dan perwatakan Tuan Puteri Sa’dung dalam cerita Hikayat Seri Kelantan.  (10 markah)
 

SKEMA JAWAPAN

JAWAPAN SOALAN STRUKTUR

1)Latar Tempat:
i)Tanah Serendah Kebun Bunga Cerangtegayung.
ii)Pekalang Gaung.
iii)Bukit Marak
iv)Tambak.

2)Perwatakan Sultan Abdullah:
i)Pemarah contohnya dia memarahi Tuan Puteri Sa’dung dengan suara yang kuat walaupun dia mengetahui bahawa Tuan Puteri Sa’dung tidak bersalah.
ii)Kejam contohnya dia memancung kepala Tuan Puteri Sa’dung sehingga terputus dua walaupun Tuan Puteri Sa’dung adalah isterinya.
 

3)Gaya bahasa:
i)Kata ganda contohnya raja- raja.
ii)Penggunaan perkataan asing iaiatu bahasa Arab contohnya mustaidlah.

4)Nilai yang terdapat dalam petikan:
i)tolong menolong contohnya inang dan dayang- dayang telah menolong menghidupkan Tuan Puteri Sa’dung yang dibunuh oleh Sultan Abdullah.
ii)membalas budi contohnya Tuan Puteri Sa’dung sentiasa mengenang dan mahu membalas budi Sultan Abdullah tetapi dia tidak menyangka bahawa Sultan Abdullah sanggup mengkhianatinya dan membunuhnya.

JAWAPAN SOALAN ESEI

1)i)  Penutur dalam petikan ialah Sultan Abdullah.
iii)Selepas dialog tersebut dituturkan, semua inang dayang pengasuh berjumpa dan bermesyuarat untuk mencari jalan menghidupkan kembali Tuan Puteri Sa’dung. Mereka sangat terkejut tindakan Sultan Abdullah yang sanggup memancung kepala Tuan Puteri Sa’dung  sehingga putus dua. SAlah seorang dariapda inang dayang pengasuh berkata bahawa sebelum Encik Siti meninggal dunia, dia telah mengurniakan kesaktian kepada Tuan Puteri Sa’dung sebagai pertahanan apabila dia ditimpa bencana. Mereka terus berfikir di manakah kesaiktian tersebut disembunyikan. Inang yang busu  tiba- tiba teringat akan kata – kata Tuan Puteri Sa’dung semasa hayatnya. Tuan Puteri SA’dung menyatakan bahawa sekiranya dia mati berdarah, dia menyuruh supaya diambilkan satu jembul di dalam sanggul Tuan Puteri dan sirami jembul itu dengan air mawar kerana ia mampu menyembuhkan luka dan mencantumkan anggota yang telah terputus.

2)Watak dan perwatakan Tuan Puteri Sa’dung ialah
i)Tuan Puteri merupakan watak utama dalam cerita Hikayat Seri Kelantan.
ii) wataknya ialah watak protagonis.
 seorang yang patuh kepada arahan contohnya dia sanggup berkahwin dengan Sultan Abdullah dengan arahan Encik Siti walaupun Tuan Puteri tidak mengenali hati budi Sultan Abdullah.
iii)seorang yang berani contohnya dia sanggup menentang Sultan Abdullah dan membunuhnya kerana Sultan Abdullah telah menduakannya tanpa pengetahuan Tuan Puteri.
iv)seorang yang bermurah hati contohnya selepas kemangkatan Sultan Abdullah, Tuan Puteri telah memberikan istana kepunyaannya kepada isteri muda Sultan Abdullah dan Tuan Puteri telah berpindah ke Bukit Marak.
v)seorang yang penyayang contohnya Tuan Puteri sangat menyayangi inang dan dayang- dayang pengasuhnya kerana mereka sanggup menolong dan membantu Tuan Puteri semasa dalam kesusahan.

1. Baca petikan cerpen dan jawab soalan berikutnya.

Biarlah hujan ribut, dia ingin bersama-sama kerbaunya di lembah ini. Lembah Bilut akan dipertahankan walaupun apa yang terjadi. Mat Seman tidak pernah meminta apa-apa bantuan daripada orang. Daripada wang sagu hati dia putus kaki, dia membina kandang baru yang ada atap untuk kerbau-kerbaunya, dia membeli mesin penyodok untuk menolak tahi-tahi kerbaunya ke tepi setiap pagi. 


a. Berdasarkan petikan, berikan 2 perwatakan Mat Seman.    (2 markah)
b. Nyatakan pengajaran yanag terdapat dalam petikan.        (2 markah)

Berdasarkan cerpen Anak Gembala karya Zahari Affandi jawab soalan-soalan berikut;
a. Huraikan 5 persoalan yang terdapat dalam cerpen tersebut.   (10 markah)
b. Huraikan 5 teknik plot yang digunakan oleh pengarang.    (10 markah)

Skema Jawapan
1. a. -Berani mempertahankan hak -1m
 -Berdikari - 1m
b. -Kita janganlah terlalu mengharapkan bantuan orang lain. -1m
    -Kita haruslah berani mempertahankan diri daripada ditindas oleh orang lain.-1m
2. a. Persoalan-persoalan dalam Anak Gembala

 -Kepentingan sikap berfikiran secara rasional dalam menyelesaikan masalah.               Misalnya tindakan Mat Seman yang melepaskan kerbau-kerbau ketika kerja-kerja     pembangunan Lembah Bilut dijalankan hanya mengundang padah. 2m
-Tanggungjawab dalam menyara  keluarga. Walaupun kehidupan Mat Seman agak payah setelah kakinya dipotong namun dia tetap bekerja untuk menyara keluarganya tanpa mengharapkan bantuan orang lain. 2m
  -Kerjasama dalam keluarga. Anak-anak Mat Seman dan isterinya sering membantu     ayah mereka menjaga kerbau-kerbau mereka. 2m
-Kepentingan pendidikan. Mat Seman bercita-cita untuk menyekolahkan anak-anaknya hingga ke universiti untuk kehidupan yang lebih senang. 2m
-Kesan pembangunan terhadap kehidupan manusia. Mat Seman bimbang pembangunan yang akan dibuat di Lembah Bilut akan menyebabkan muda-mudi di Kampung Angun Butir Sebatu terpengaruh dengan budaya Barat. 2m

b. Teknik plot yang digunakan:

-Dialog- Dialog antara Mat Seman dan Tok Penghulu yang berbincang tentang     pembaharuan yang akan berlaku di Lembah Bilut. 2m
-Imbas kembali- Mat Seman teringat kembali cerita datuknya tentang kehebatan ayahnya     yang pakar tentang ilmu memelihara kerbau. Hanya daripada tahi kerbau sahaja dia tahu penyakit kerbaunya. 2m
-Monolog dalaman- Mat Seman berbisik dalam hatinya bahawa dia tidak mahu dianggap     oleh orang kampung  sebagai seorang askar yang tidak lagi mampu setelah cacat. 2m
-Pemerian- Pengarang menggambarkan tentang keadaan kandang kerbau milik Mat Seman setelah hari hujan. 2m
-Kejutan- Pembaca terkejut kerana pada akhir cerita Mat Seman telah mati kerana     dirempuh oleh kerbau-kerbau peliharaannya. 2m
-Imbas muka- Mat Seman membayangkan kesan yang akan timbul jika pembangunan     dibawa ke Lembah Bilut. Lembah Bilu tidak akan “suci” lagi. 2m

1. Nyatakan gaya bahasa bagi frasa di bawah.

a) bara kemarahan
b) Kacang hantu
c) Matanya menikam tajam ke dalam mata sahabatnya itu
d) “Tentunya tak salah mencuba sesuatu yang baru, kan?”

2.i.Jelaskan tema cepen. (4 markah)
ii. Bincangkan 3 persoalan yang terdapat dalam cerpen.(6 markah)
iii. Huraikan 5 nilai yang terdapat dalam cerpen. (10 markah)

Skema Jawapan

1.a.Metafora -1m
b.simpulan bahasa -1m
c. personifikasi- 1m
d. sinkope-1m

2.a.i. Temanya ialah kegigihan. 2m Kegigihan Rosli dalam menjalankan projek menternak burung ruak-ruak walaupun dia ditertawakan oleh kawan-kawannya. Dia akhirnya berjaya dalam projek tersebut dan rakan-rakan yang dulunya mentertawakan usahanya turut terlibat dalam projeknya.-2m
 
ii. Persoalan;
- Sikap tidak berdendam sesama manusia. Misalnya Rosli sanggup menjamin rakan- rakannya setelah ditangkap polis walaupun dia pernah ditertawakan oleh mereka.-2m
- Sikap yakin terhadap diri sendiri. Misalnya, Rosli yakin bahawa usahanya akan membuahkan hasil walaupun liku-likunya agak sukar.-2m
- Ibu bapa yang sentiasa menyokong anak-anak. Ibu bapa Rosli meminjamkan modal sebanyak RM 2000 supaya Rosli dapat menjalankan projek menternak burung ruak- ruak.-2m

b.Nilai-nilai;
-Berani mencuba. Rosli berani memulakan projek menternak burung ruak-ruak yang belum pernah dibuat oleh sesiapa pun tambahan pula burung tersebut sangat rumit penjagaannya.-2m
-Tidak berdendam. Rosli tidak berdendam dengan rakan-rakannya walaupun mereka pernah mentertawakan usahanya. Dia masih mahu menjamin rakan-rakannya daripada terus ditahan di dalam lokap -2m
-Kegigihan. Rosli gigih mengusahakan projek burung ruak-ruak bermula dengan hanya 20 ekor kini ternakannya menjadi beribu-ribu ekor. -2m
-Tidak berputus asa. Rosli masih tetap memujuk rakan-rakannya walaupun uasahanya itu ditertawakan oleh mereka-2m
-Keinsafan. Rosli sedar tidak ada faedahnya jika dia terus menjadi kacang hantu di kampungnya -2m
1.Apabila merasakan tiupan angin yang mengacah-acah dan mendengar deru pohonan yang kian nyaring dia didatangi rasa pilu dan kesal lagi. Segala-galanya seolah-seolah menikamkan kesakitan, menyerap jauh ke dalam pembuluh darah malah terapung-apung menghiris-hiris relung hatinya.

a.Nyatakan maksud gaya bahasa personifikasi.(2 markah)
b.Berdasarkan petikan berikan dua contoh gaya bahasa tersebut. (2 markah)

2. Berdasarkan cerpen Bah Urei, jawab soalan-soalan berikut;
a. Bincangkan 5 latar masyarakat dalam cerpen.(10 markah)
b. Jelaskan 5 perwatakan watak utama.(10 markah)

SKEMA JAWAPAN

1.a.Personifikasi bermaksud memberikan sifat manusia kepada benda bukan manusia -1m
b. dia didatangi rasa pilu dan kesal -1m
angin yang mengacah-ngacah -1m

2.a. Masyarakat asli suku kaum Semai. Contohnya, Bah Urei merupakan lelaki orang asli suku kaum Semai yang masih mengamalkan adat suku kaumnya. 2m
Masyarakat yang berpegang pada janji. Contohnya, Bah Urei mengalami konflik jiwa yang hebat kerana gagal memelihara kubur isterinya Sirih dan pokok keledang lambang perkahwinan mereka kerana jalan raya akan dibina merentasi kubur isterinya. 2m
Masyarakat yang berfikiran terbuka. Misalnya, Tok Batin dan anak-anak buahnya bersetuju untuk menerima pembangunan yang akan dibuat di kampung mereka. 2m
Masyarakat yang penyayang. Misalnya, walaupun telah lama isterinya Sireh meninggal, Bah Urei tetap setia menjaga kubur isterinya. 2m
Masyarakat yang berani. Contohnya, Bah Urei merupakan seorang lelaki yang berani pada zaman mudanya. Dia pernah membunuh harimau hanya dengan menggunakan lembing.2m

b. Seorang yang setia. Bah Urei masih setia menjaga kubur Sirih walaupun isterinya telah lama meninggal dunia. 2m
Seorang yang berani. Bah Urei pernah membunuh seekor harimau yang besar dengan hanya menggunakan lembing semasa mudanya. 2m
Seorang yang mudah emosi. Bah Urei menangis ketika dia berusaha untuk menebang pokok keledang kerana ia lambang perkahwinannya dengan Sirih. 2m
Seorang yang menyayangi alam semulajadi. Bah Urei suka akan kehidupan di dalam hutan yang memberikan ketenangan kepadanya. 2m
Seorang yang suka bertindak terburu-buru. Bah Urei mengasah parang lalu pergi menyerang pekerja-pekerja yang ingin membersihkan kawasan hingga menyebabkan ada yang tercedera. 2m

No comments:

Post a Comment