SOALAN STRUKTUR CERPEN
CERPEN CIKGU APEK
1. Baca
petikan di bawah kemudian jawab soalan-soalan berikut;
‘Rambutnya
kerinting halus, dia berdahi jendul dan berkulit gelap. Berbadan sasa,
dada
bidang, otot-otot lengannya megah menimbul. Ciri-ciri fizikalnya itu cukup
untuk
menzahirkan begitu jugalah kesasaan azam lelaki ini. Tegasnya sukar
dilibas.’
a. Huraikan empat perwatakan Cikgu Apek berdasarkan petikan di atas.
Jawapan;
Rambut kerinting, berdahi jendul, berkulit gelap, berbadan sasa, otot-otot
lengan
menimbul dan kuat azam. (4
markah)
2. Baca
petikan di bawah kemudian jawab soalan-soalan berikut;
“Ah, tak guna tadika saja yang
berubah, tapi budak-budaknya tak berubah,” rungutnya mendatar. Hatiku segera
menebak maksud perubahan yang diimpikan. Gunung tekad menuntut pendakian penuh
kesabaran. Dia mengeluh, mentaliti ibu bapa dan anak-anak didiknyalah yang menghakis gunung tekadnya.
a. Nyatakan empat unsur gaya
bahasa dalam petikan di atas.
Jawapan; Sinkope;
Contoh- tak
Dialog ; “Ah, tak...........tak berubah,”
Metafora; Gunung tekad
Kata ganda; anak-anak
(4
markah)
CERPEN ANAK-ANAK
GEMBALA
1. Berdasarkan petikan di
bawah, jelaskan empat perwatakan Mat
Seman.
Air matanya tiba-tiba sahaja mengalir ke pipi. Mat Seman tidak
pernah menangis, dia bukan lembik macam batang keladi. Kakinya rabak kena
jerangkap samar dia tidak menangis, kakinya kudung kena potong dia tidak
menangis, ayahnya mati dia tidak menangis. Hati Mat Seman sudah dibancuh dengan
batu bukit sejak kecil.
Skema Jawapan;
-Keras hati
-Kena jerangkap samar
-Kakinya kudung
-Tidak mudah menangis.
-Kematian ayah.
(4
markah)
2. Mat Seman tidak menentang pembangunan, tetapi apakah empat perkara yang ditentang beliau
apabila Lembah Bilut ingin dibangunkan?
SkemaJawapan;
-Pembangunan yang memupuskan budaya desa yang semula jadi.
-Pembangunan yang membawa gejala sosial di kampungnya.
-Pembangunan yang membawa bala ke kampungnya.
-Pembangunan yang akan meragut nilai kesucian di kampungnya.
(4 markah)
CERPEN ANAK-ANAK
PEJUANG
1. Senaraikan empat unsur sejarah yang terdapat dalam cerpen anak-anak pejuang.
Skema
Jawapan;
- Peristiwa perjuangan menuntut kemerdekaan.
-Peristiwa penentangan Malayan Union
- Nama-nama watak seperti MacMichael
-Pembentukan jawatankuasa menyelesaikan
tentangan orang Melayu
terhadap Malayan Union oleh Malcom MacDonald
(4
markah)
2. Berdasarkan petikan , berikan dua unsur gaya bahasa berserta contoh yang terdapat
dalam petikan tersebut.
Bebayang mula rebah merentasi laman rumah
yang semakin dipenuhi semak. Pandangannya berbalam, Pokok-pokok getah seperti
barisan askar yang berbondong-
bondong menuju ke medan juang. Kemudian jelas di mata Pak Denan
barisan itu bergerak serentak beriring paluan gendang perang. Segak dan tampan,
setampan Leftenan Adnan.
Skema
Jawapan;
-Kata ganda ; Contoh pokok-pokok
- Similie ; Contoh pokok-pokok getah seperti
barisan askar
(
4 markah )
CERPEN ANAK-ANAK
SURIA
1. Baca petikan di bawah, kemudian jawab
soalan-soalan berikut.
”Nampak baik?” Amanani membalas penuh emosi .
“Si zalim ni, lebih daripada setakat nampak baik tau tak?” dengan nada kurang
senang. Nani mahu sahaja melanjutkan syarahannya tentang Ayu, namun ilmu dan
adab tertib yang pernah dipelajari melarangnya daripada meneruskan kata-kata.
Kebetulan pula Hakim mengajaknya pulang
a. Berikan empat perwatakan Amanani berdasarkan petikan di atas.
(4
markah)
Jawapan; Beremosi,Berilmu,
Sopan santun/beradab,Penyabar.
2. Huraikan empat perwatakan Suria
sebagaimana yang digambarkan dalam cerpen
anak-anak Suria.(4 markah)
Jawapan; Manja,matanya
bulat,comel,mempunyai lima anak.
CERPEN BENAR KATA
AYAH
1. Berdasarkan petikan, jawab
soalan-soalan berikut;
Deru angin yang menyentuh seluruh badanku
bagaikan menggerakkan segala sendi pemalasku. Dingin. Bagaikan kucing bangun
tidur, aku menggeliat. Menggendurkan otot-otot yang tegang. Aku melepas pandang
kearah bukit bukau di sekitar rumahku.
a.
Nyatakan
empat gaya bahasa dalam petikan. (4 markah)
-Sinkope cth; badanku , badanku,
pemalasku.
-Simile cth; bagaikan meggerakkan
segala sendi pemalasku
-Kata ganda cth; otot-otot, bukit-bukau.
-Personofikasi cth; deru angin yang menyentuh
seluruh badaku.
CERPEN WARNA HATI
SEORANG DATIN
1
Malam
belum begitu panjang perjalanannya. Para tamu
di ruang tamu kini sedang membaca ayat-ayat suci, setelah selesai menunaikan
solat maghrib. Keakraban jiran memanjangkan ikatan silaturahim.Pemergian datuk
meninggalkan jasa-jasa di taman perumahan itu seharusnya dijadikan contoh oleh
yang tinggal.
a.
Nyatakan
satu latar masa dalam petikan. ( 1
markah )
-Waktu malam
b. Nyatakan tiga latar masyarakat dalam petikan. ( 3 markah )
-Masyarakat mengamalkan ajaran
islam.
-Masyarakat tolong menolong..
-Masyarakat menghargai jasa.
-Mengamalkan semangat kejiranan
SOALAN ESEI
- Berdasarkan
cerpen Seekor Manusia Seorang Binatang karya Muhammad Isa Al-Jambuli;
a.
Huraikan
lima
persoalan yang terdapat dalam cerpen tersebut.( 10 markah )
b.
Gambarkan
lima
citra masyarakat dalam cerpen tersebut. ( 10 markah )
Skema
Jawapan.
a. 1. pembuangan bayi yang tidak berdosa.contoh;
Zaniyah membuang anak luar nikahnya yang baru dilahirkan dipinggir sungai hutan
lembah dara kerana tidak sanggup menanggung malu.
2. kehamilan gadis tanpa ikatan perkahwinan,contoh;Zaniyah hamil setelah menjalin hubungan dengan kekasihnya Zaney tanpa ikatan perkahwinan
3. pergaulan bebas muda mudi,contoh; setelah Zaniyah ditinggalkan kekasihnya zaniyah menjadi liar dengan berkawan dengan bohsia dan bohjan.
4. hubungan kasih sayang dalam keluarga binatang ,contoh;kerana sangat menyayangi anaknya ibu monyet sanggup menggadaikan nyawanya demi untuk memastikan anaknya selamat daripada dibaham buaya
5. sikap ketidakbertanggungjawaban seorang lelaki,contoh; Zaney merupakan buaya darat yang telah merosakkan Zaniyah sehingga Zaniyah hamil.sikap ketidakbertanggungjawaban Zaney ini terserlah apabila dia menghilangkan diri tanpa dikesan
2. kehamilan gadis tanpa ikatan perkahwinan,contoh;Zaniyah hamil setelah menjalin hubungan dengan kekasihnya Zaney tanpa ikatan perkahwinan
3. pergaulan bebas muda mudi,contoh; setelah Zaniyah ditinggalkan kekasihnya zaniyah menjadi liar dengan berkawan dengan bohsia dan bohjan.
4. hubungan kasih sayang dalam keluarga binatang ,contoh;kerana sangat menyayangi anaknya ibu monyet sanggup menggadaikan nyawanya demi untuk memastikan anaknya selamat daripada dibaham buaya
5. sikap ketidakbertanggungjawaban seorang lelaki,contoh; Zaney merupakan buaya darat yang telah merosakkan Zaniyah sehingga Zaniyah hamil.sikap ketidakbertanggungjawaban Zaney ini terserlah apabila dia menghilangkan diri tanpa dikesan
6.Pengorbanan seorang ibu; contoh; ibu monyet
berkorban untuk anaknya.
7. Keinsafan kesilapan masa lalu contoh Zaniyah
insaf setelah melihat ibu monyet
menyelamatkan anaknya.
b. 1. masyarakat kota,contoh:zaniyah merupakan
gadis kampung yang hidup mencari rezeki di
kota
2. masyarakat yang terpengaruh dengan budaya hedonisme,contoh; Zaniyah merupakan gadis liar yang hidup dengan mementingkan keseronokan seperti bergaul bebas antara lelaki dengan perempuan
3. masyarakat yang kejam,contoh Zaniyah seorang yang kejam kerana sanggup membuang anaknya yang baru dilahirkan demi menjaga maruahnya
4. masyarakat yang tidak bertanggungjawab,contoh;Zaney merupakan seorang lelaki yang tidak bertanggungjawab dengan meninggalkan Zaniyah setelah dia mendapat apa yang diingininya
5. masyarakat yang jahil tentang agama,contoh;Zaniyah seorang gadis yang jahil tentang agama dengan membelakangkan garis panduan agama dengan terlibat dalam pergaulan bebas bohsia dan bohjan,terlanjur sehingga melahirkan anak dan cuba membuang anaknya itu
6. masyarakat haiwan yang penyayang dan sanggup berkorban,contoh; ibu monyet sangat menyayangi anaknya dan telah mengorbankan nyawanya demi menyelamatkan anaknya daripada dibaham buaya
7.masyarakat mengalami keruntuhan moral contoh pergaulan bebas muda mudi dan anak luar nikah.
2. masyarakat yang terpengaruh dengan budaya hedonisme,contoh; Zaniyah merupakan gadis liar yang hidup dengan mementingkan keseronokan seperti bergaul bebas antara lelaki dengan perempuan
3. masyarakat yang kejam,contoh Zaniyah seorang yang kejam kerana sanggup membuang anaknya yang baru dilahirkan demi menjaga maruahnya
4. masyarakat yang tidak bertanggungjawab,contoh;Zaney merupakan seorang lelaki yang tidak bertanggungjawab dengan meninggalkan Zaniyah setelah dia mendapat apa yang diingininya
5. masyarakat yang jahil tentang agama,contoh;Zaniyah seorang gadis yang jahil tentang agama dengan membelakangkan garis panduan agama dengan terlibat dalam pergaulan bebas bohsia dan bohjan,terlanjur sehingga melahirkan anak dan cuba membuang anaknya itu
6. masyarakat haiwan yang penyayang dan sanggup berkorban,contoh; ibu monyet sangat menyayangi anaknya dan telah mengorbankan nyawanya demi menyelamatkan anaknya daripada dibaham buaya
7.masyarakat mengalami keruntuhan moral contoh pergaulan bebas muda mudi dan anak luar nikah.
- Rosli merupakan
watak utama dalam cerpen Melakar Impian yang telah berjaya dalam hidupnya menjadi
usahawan burung ruak-ruak. Dia juga telah menjadi contoh kepada anak-anak
muda di kampungnya.
a Berdasarkan pernyataan dia atas, jelaskan lima nilai-nilai murni
yang dapat dicontohi golongan remaja
masa kini untuk berjaya. ( 10 markah )
b.
Huraikan lima
pengajaran yang terdapat dalam cerpen tersebut. ( 10 markah )
Skema Jawapan
a.
1.nilai
kegigihan
contoh: Rosli berusaha gigih membela burung ruak-ruak .Daripada 20 ekor burung yang diternaknya akhirnya menjadi beribu-ribu ekor .
2. nilai keinsafan
contoh:selepas ditangkap polis dan diikat jamin oleh Rosli. Azwan,Fuad dan Lamin insaf daripada kesilapannya
3. nilai tolong menolong
contoh: ibubapa Rosli telah menolong Rosli mencapai impiannya menjadi pengusaha burung ruak-ruak dengan mendermakan sebanyak RM 2000 sebagai modal permulaan
4. nilai kesabaran
contoh: Rosli sabar walaupun disindir dan diperkecilkan kebolehannya oleh rakan-rakannya setelah dia menyatakan hasratnya untuk membela burung ruak-ruak
5. nilai baik hati
contoh: Rosli seorang yang baik hati kerana telah menjamin rakannya yang ditangkap polis kerana terlibat dalam kes pecah rumah di rumah Haji Sameon
6. nilai patuh pada nasihat ibu bapa contoh dia berjaya setelah mendengar nasihat ibu bapanya.
contoh: Rosli berusaha gigih membela burung ruak-ruak .Daripada 20 ekor burung yang diternaknya akhirnya menjadi beribu-ribu ekor .
2. nilai keinsafan
contoh:selepas ditangkap polis dan diikat jamin oleh Rosli. Azwan,Fuad dan Lamin insaf daripada kesilapannya
3. nilai tolong menolong
contoh: ibubapa Rosli telah menolong Rosli mencapai impiannya menjadi pengusaha burung ruak-ruak dengan mendermakan sebanyak RM 2000 sebagai modal permulaan
4. nilai kesabaran
contoh: Rosli sabar walaupun disindir dan diperkecilkan kebolehannya oleh rakan-rakannya setelah dia menyatakan hasratnya untuk membela burung ruak-ruak
5. nilai baik hati
contoh: Rosli seorang yang baik hati kerana telah menjamin rakannya yang ditangkap polis kerana terlibat dalam kes pecah rumah di rumah Haji Sameon
6. nilai patuh pada nasihat ibu bapa contoh dia berjaya setelah mendengar nasihat ibu bapanya.
b.
1.
Kita mestilah gigih berusaha agar segala kerja yang dilakukan membuahkan hasil
contoh: Rosli gigih berusaha dalam memastikan hasratnya untuk menjadi pengusaha burung ruak-ruak yang berjaya berhasil walaupun diperkecilkan dan disindir oleh rakan-rakannya
2. Kita janganlah suka menyindir dan memandang rendah akan kebolehan seseorang
contoh:rakan-rakan Rosli telah menyindirnya setelah mengetahui hasrat dan impian Rosli untuk mengusahakan ternakan burung ruak-ruak
3. Sebagai ibubapa kita hendaklah menolong dan memberi galakan kepada anak kita dalam mencapai impiannya
contoh: ibubapa Rosli telah memberi galakan kepadanya dan turut menyumbang wang sebanyak RM2000 sebagai modal permulaan
4. Kita janganlah terlibat dengan jenayah
contohnya: Azwan,Fuad dan Lamin telah ditangkap polis kerana terlibat dalam kes pecah rumah di rumah Haji Sameon
5. Kita hendaklah insaf akan kesalahan yang kita lakukan
contoh: Azwan,Fuad dan Lamin telah insaf daripada kesilapannya setelah di jamin oleh Rosli dan mereka berjanji tidak akan mengulangi kesilapan tersebut
6. Kita hendaklah bersimpati terhadap orang yang berada dalam kesusahan
contoh: Rosli bersimpati dengan rakan-rakannya yang ditangkap polis dan dia telah mengikat jamin rakan-rakannya dengan menbayar ikat jamin sebanyak RM1000 seorang
7. Kita janganlah berdendam sesama manusia
contoh: Rosli tidak mendendami rakan-rakannya yang pernah mengejek dan memperkecilkan ideanya ,buktinya dia menjamin rakannya yang ditangkap polis atas kesalahan jenayah
contoh: Rosli gigih berusaha dalam memastikan hasratnya untuk menjadi pengusaha burung ruak-ruak yang berjaya berhasil walaupun diperkecilkan dan disindir oleh rakan-rakannya
2. Kita janganlah suka menyindir dan memandang rendah akan kebolehan seseorang
contoh:rakan-rakan Rosli telah menyindirnya setelah mengetahui hasrat dan impian Rosli untuk mengusahakan ternakan burung ruak-ruak
3. Sebagai ibubapa kita hendaklah menolong dan memberi galakan kepada anak kita dalam mencapai impiannya
contoh: ibubapa Rosli telah memberi galakan kepadanya dan turut menyumbang wang sebanyak RM2000 sebagai modal permulaan
4. Kita janganlah terlibat dengan jenayah
contohnya: Azwan,Fuad dan Lamin telah ditangkap polis kerana terlibat dalam kes pecah rumah di rumah Haji Sameon
5. Kita hendaklah insaf akan kesalahan yang kita lakukan
contoh: Azwan,Fuad dan Lamin telah insaf daripada kesilapannya setelah di jamin oleh Rosli dan mereka berjanji tidak akan mengulangi kesilapan tersebut
6. Kita hendaklah bersimpati terhadap orang yang berada dalam kesusahan
contoh: Rosli bersimpati dengan rakan-rakannya yang ditangkap polis dan dia telah mengikat jamin rakan-rakannya dengan menbayar ikat jamin sebanyak RM1000 seorang
7. Kita janganlah berdendam sesama manusia
contoh: Rosli tidak mendendami rakan-rakannya yang pernah mengejek dan memperkecilkan ideanya ,buktinya dia menjamin rakannya yang ditangkap polis atas kesalahan jenayah
8.
Hendaklah patuh kepada nasihat ibu bapa contoh Rosli berjaya dalam hidupnya
kerana dia patuh kepada nasihat ibu bapanya.
3. Berdasarkan cerpen ‘Anak-anak Pejuang’ karya
Ghazali Lateh;
a. Watak Pak Denan ialah seorang yang berjiwa
patriotik. Buktikan pernyataan tersebut berdasarkan lima
peristiwa yang terdapat dalam cerpen . ( 10 markah )
b. Jelaskan lima
persoalan yang terdapat dalam dalam cerpen. ( 10 markah )
Skema Jawapan.
a.
-Dia
pernah menjelajah ke seluruh kampung dan desa untuk meniupkan semangat
perjuangan
menentang penjajah.
-Sentiasa
mengingati peristiwa penentangan Malayan Union.
-Mengingati Leftenan Adnan yang berjuang mempertahankan
negara.
-Bersusah
payah ke Kuala Lumpur
dengan menumpang lori sayur Ah Bee.
-Menamakan
anak-anaknya dengan nama tokoh-tokoh pejuang kemerdekaan negara seperti
Abdul Rahman dan Abdul Razak.
-Pernah
hilang dari rumah anak-anaknya di Kuala
Lumpur di mana akhirnya dia dijumpai
terbaring di kaki tugu kebangsaan,
-Sanggup
memujuk dan merayu anaknya dengan kata-kata tidak dapat memejamkan mata
jika tidak dapat tengok sendiri Hari Merdeka
tahun ini.
-Menyertai
kawad hari kemerdekaan seperti pahlawan bersiaga ke medan juang.
-Berasa
bangga jika anak-anaknya mati kerana mempertahankan negara.
-Sanggup
menganggap anak-anaknya telah mati kerana tidak bersemangat patriotik.
-Berada
di tugu negara selepas sambutan Hari Kemerdekaan.
(10 markah)
b.
1) Persoalan tentang
semangat cintakan tanah air.
Cth: Pak Denan
sangat menyintai tanah airnya sehingga sanggup bersama-sama
berjuang menentang rancangan MacMichael menggubal Malayan Union.
Cth: Pak Denan
sanggup menjelajah ke seluruh kampung untuk meniup semangat
perjuangan menentang penjajah semasa mudanya.
Cth: Pak Denan
sanggup pergi ke perarakan Hari kebangsaan di Kuala Lumpur untuk
menyambut kemerdekaan.
2) Persoalan tentang kasih sayang.
Cth: Pak Denan
sangat sayangkan anak-anaknya Abd. Rahman dan Abd. Razak
walaupun kedua-duanya anaknya itu telah melukakan hatinya.
3) Persoalan tentang mempertahankan tanah air
Cth: Pak Denan
bersama-sama rakan seperjuangan telah mempertahankan tanah
Melayu
dari jatuh ke tangan penjajah.
4) Persoalan tentang sikap mementingkan diri sendiri.
Cth: Sikap
anak-anak Pak Denan, iaitu Abd.Rahman dan Abd. Razak yang sangat
pentingkan diri sendiri dengan tidak mengendahkan permintaan bapanya.
5) Persoalan
tentang masyarakat yang tidak ada sikap cintakan tanah air (patriotisme)
Cth: Abd. Rahman dan Abd. Razak tidak mementingkan sikap cintakan tanah air
walaupun ayahnya ialah
seorang pejuang tanah air.
6)
Perbezaaan pendapat antara dua generasi
Cth;Anak-anak Pak Denan tida sependapat dengan ayahnya tentang
erti kemerdekaan..
No comments:
Post a Comment