PROSA TRADISIONAL
PROSA KLASIK : HIKAYAT CENDAWAN PUTIH
Soalan Struktur
Setelah itu, maka didengar oleh Raden Kesuma Ningrat katanya. “Ya bondaku, siapa ini?” Maka kata tuan puteri, “Hai anakku, inilah saudaramu yang tua.” Maka Kata Raden Kesuma Ningrat, “Jikalau demikian aku ini anak raja juga.”Maka sahut tuan puteri, “Hai anakku, adapun ini anak raja Indera Kemala putera saudaramu yang tua, anak baginda dengan isteri yang tua.”
|
(Dipetik daripada teks Seuntai Kasih Secebis Harapan dala
(a) Berdasarkan petikan di atas, apakah hubungan antara Raden Kesuma Wati dengan Raden Kesuma Ningrat? [2 markah]
(b) Apakah tujuan utama pengembaraan mereka? [2 markah]
(a) Berdasarkan petikan di atas, apakah hubungan antara Raden Kesuma Wati dengan Raden Kesuma Ningrat? [2 markah]
(b) Apakah tujuan utama pengembaraan mereka? [2 markah]
|
(Dipetik daripada teks Seuntai Kasih Secebis Harapan dalam Hikayat Cendawan Putih)(a) Siapakah “paduka ayahanda” yang dimaksudkan dalam petikan di atas?
[2 markah]
(b) Apakah penawar bagi mengubati penyakit “paduka ayahanda” menurut ramalan ahli nujum? [2 markah]
Soalan Esei
2. Berdasarkan cerita Hikayat Cendawan Putih
(a) Huraikan lima latar masyarakat dalam hikayat tersebut. [10 markah]
(b) Jelaskan lima nilai murni yang terdapat dalam hikayat tersebut. [10 markah]
Skima Jawapan.
Soalan Struktur
2. (a) - Adik beradik satu bapa berlainan ibu. [2 markah]
- Adik beradik [1 markah]
(b) Untuk mencari telur burung merpatih putih. [2 markah]
3. (a) Raja Indera Kemala Putera [2 markah]
(b) Makan telur burung merpati putih yang bersarang di dalam telinga naga di atas Gunung
Meraksa Dewa [2 markah]
Soalan Esei
2. (a) Latar masyarakat :
i. Masyarakat yang penyayang.
i. Masyarakat yang penyayang.
Cth.: Puteri Pelinggam Cahaya sanggup mengembara mencari telur burung merpati putih untuk mengubati penyakit ayahandanya.
ii. Masyarakat yang zalim.
Cth.: Raden Kesuma Wati sanggup menolong abangnya Raden Kesuma Ningrat ke laut dan membunuh Puteri Pelinggam Cahaya.
iii. Masyarakat yang bantu-mambantu
Cth.Raden Kesuma Ningrat sanggup menolong Puteri Pelinggam Cahaya dan raden Kesuma Wati untuk mendapatkan telur burung merpati putih.
iv. Masyarakat golongan istana.
Cth.: Raden Kesuma wati, Raden Kesuma Ningrat dan Tuan Puteri Pelinggam cahaya ialah keturunan raja.
v. Masyarakat yang memiliki kesaktian.
v. Masyarakat yang memiliki kesaktian.
Cth.: Tuan Puteri Ratna Sari menyamar menjadi burung rajawali yang menyambar Raja Paksi Dewa.
vi. Masyarakat yang percaya kepada peranan nujum.
Cth.: Raden Kesuma Wati memanggil ahli-ahli nujum untuk melihat penyakit ayahandanya.
Nota :
1 isi + huraian/contoh = 2 marka
Maksimum 10 markah
Maksimum 10 markah
(b) Nilai-nilai murni:
i. Kasih Sayang
i. Kasih Sayang
Cth.: Tuan Puteri Pelinggam Cahaya begitu sayang dengan ayahandanya sehingga sanggup mengembara mencari telur burung merpati putih.
<!--[if !supportLists]--> ii. <!--[endif]-->Keberanian
Cth.: Raden Kesuma Ningrat dan Puteri Pelinggam Cahaya berani menempuh hutan belantara untuk mencari telur burung merpati putih.
<!--[if !supportLists]--> iii. <!--[endif]-->Kerjasama
Cth.: Raden Kesuma Ningrat bekerjasama untuk mendapatkan telur burung merpati putih untuk Raden Kesuma wati dan Puteri Pelinggam Cahaya.
<!--[if !supportLists]--> iv. <!--[endif]-->Baik Hati
Cth.: Raden Kesuma Ningrat tidak menghukum Raden Kesuma Wati kerana makan kuih di warung tanpa kebenaran tuannya sebaliknya membaayar harga makanan tersebut.
<!--[if !supportLists]--> v. <!--[endif]-->Kegigihan
Cth.: Cth.: Tuan Puteri Pelinggam Cahaya gigih pergi mengembara untuk mencari telur burung merpati putih bagi mengubati penyakit ayahandanya
Nota :
<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]-->1 isi + huraian/contoh = 2 markah
<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]-->Maksimum 10 markah
PROSA KLASIK : HIKAYAT INDERA NATA
Soalan Struktur
|
(a) <!--[endif]-->Ke manakah tujuan Tuan Puteri Cenderawati? [1 markah]
<!--[if !supportLists]-->(b) <!--[endif]-->Dari manakah Tuan Puteri beroleh batu gemala hikmat? [2 markah]
<!--[if !supportLists]-->(c) <!--[endif]-->Apakah yang dilakukan oleh Si Batu Kembar kepada Tuan Puteri Cenderawati?
[1 markah]
<!--[endif]--><!--[if !mso]--> <!--[endif]--><!--[if !mso & !vml]--> <!--[endif]--><!--[if !vml]-->
|
(Dipetik daripada teks Seuntai Kasih Secebis Harapan dalam Hikayat Indera Nata)
<!--[if !supportLists]-->(a) <!--[endif]-->Nyatakan dua latar tempat berdasarkan petikan prosa tersebut.
(i)………………………………………….
(ii)………………………………………..
[2 markah]
<!--[if !supportLists]-->(b) <!--[endif]-->Lengkapkan rajah di bawah
Raja Rom +(i) __________________________________ [1 markah]
(ii)________________________ + Tuan Puteri Cendera Kesuma
(Putera baginda) [1 markah]
<!--[endif]--><!--[if !mso]--> <!--[endif]--><!--[if !mso & !vml]--> <!--[endif]--><!--[if !vml]-->
|
(Dipetik daripada teks Seuntai Kasih Secebis Harapan dalam Hikayat Indera Nata)
Nyatakan dua gaya bahasa beserta contoh dalam petikan di atas.
[4 markah]
Soalan Esei
<!--[if !supportLists]-->1. <!--[endif]-->Berdasarkan Hikayat Indera Nata
<!--[if !supportLists]-->(a) <!--[endif]-->Huraikan lima perwatakan Indera Nata. [10 markah]
<!--[if !supportLists]-->(b) <!--[endif]-->Huraikan plot cerita tersebut. [10 markah]
Skima Jawapan
Soalan Struktur
<!--[if !supportLists]-->1. <!--[endif]-->(a) Pulau Pelanggam Cahaya [1 markah]
(b) Betara Gangga [1 markah]
<!--[if !supportLists]-->(c) <!--[endif]-->- Dijadikan orang hutan
- Dibuang ke tengah laut [2 markah]
2. (a) - Pulau Pelanggam Cahaya/ laut/ hujung negeri Rom [2 markah]
(b) (i) Tuan Puteri Cenderawati [1 markah]
(ii) Indera Nata [1 markah]
3. Dua gaya bahasa :
- Bahasa Klasik – kalakian, maka
- Hiperbola – maka segera dikeluarkannya dari mulutnya serta dihempaskannya
kepada batu gunung itu. Batu itu pun pecah berhamburan.
Skima Jawapan
Soalan Esei
1. (a) Lima perwatakan Indera Nata :
<!--[if !supportLists]--> i. <!--[endif]-->Anak Raja Rom dan Tuan Puteri Cenderawati
<!--[if !supportLists]--> ii. <!--[endif]-->Digelar Si Piatu
<!--[if !supportLists]--> iii. <!--[endif]-->Kacak
<!--[if !supportLists]--> iv. <!--[endif]-->Mempunyai kesaktian
Cth.: Tubuhnya dapat mengeluarkan api dan kebal.
<!--[if !supportLists]--> v. <!--[endif]-->Seorang yang penyayang
Cth.: Meminta TPCK menghidupkan kembali ayahandanya Raja Rom dan menemukan semula ayahanda dan bonda yang telah terpisah.
<!--[if !supportLists]--> vi. <!--[endif]-->Seorang yang berani
Cth.: IN sanggup berdepan dengan raksasa dan Berjaya menangkap dan membunuh raksasa. IN juga telah membunuh Si Batu Kembar dan Indera Jenaka .IN telah berjaya mendapat gajah bergading emas dan membebaskan tujuh puteri daripada tawanan raksasa.
<!--[if !supportLists]--> vii. <!--[endif]-->Seorang yang bijaksana
Cth.: IN Berjaya mengelakkan berlakunya peperangan antara Rom dengan tujuh orang raja dengan cara yang sangat berdiplomasi.
<!--[if !supportLists]--> viii. <!--[endif]-->Seorang yang pemaaf
Cth.: IN memaafkan segala perbuatan kejam yang telah dilakukan oleh ayahandanya Raja Rom kerana mengetahui bahawa Si Batu Kembar yang telah meracuni fikiran ayahandanya dan menganggap setiap manusia tidak lepas daripada melakukan kesilapan.
(b) Plot:
i )Plot cerita
Permulaan cerita
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->Kematian Si Batu Kembar Raja Rom dan Idera Jenaka (IN).
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->IN mengetahui bahawa Raja Rom ialah ayahandanya yang sebenar.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->Tuan Puteri Cendera Kesuma telah menghidupkan semula Raja Rom.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->Raja Rom bertemu semula dengan anak dan isterinhya.
Perkembangan cerita
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->Tujuh orang raja hendak mengambil semula puteri masing-masing daripada IN.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->Mereka strategi untuk berperang sekiranya gagal meminta Puteri tersebut secara baik.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->Tujuh orang raja menyediakan segala kelengkapan perang secara besar-besaran dan menuju ke Rom.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->Membatalkan hasrat kerana terpegun dengan sifat-sifat mulia IN.
Puncak cerita (Klimaks)
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->IN Berjaya menewaskan raksasa .
Peleraian cerita
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->Negara Rom selamat daripada amcaman raksasa dan tujuh orang raja.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->Tujuh orang raja dengan rela hati menyerahkan puteri-puteri mereka kepada IN lalu kembali semula ke ngegeri masing-masing.
PROSA KLASIK HIKAYAT NAKHODA MUDA
Soalan Struktur
<!--[endif]--><!--[if !mso]--> <!--[endif]--><!--[if !mso & !vml]--> <!--[endif]--><!--[if !vml]-->
|
(Dipetik daripada teks Seuntai Kasih Secebis Harapan dalam Hikayat Indera Nata)
<!--[if !supportLists]-->(a) <!--[endif]-->Berikan satu adat istiadat diraja dalam petikan di atas. [2 markah]
<!--[if !supportLists]-->(b) <!--[endif]-->Nyatakan dua nilai murni yang terdapat dalam petikan tersebut. [2 markah]
Soalan Esei
<!--[endif]--><!--[if !mso]--> <!--[endif]--><!--[if !mso & !vml]--> <!--[endif]--><!--[if !vml]-->
|
(Dipetik daripada teks Seuntai Kasih Secebis Harapan dalam Hikayat Indera Nata)
<!--[if !supportLists]--> i. <!--[endif]-->Huraikan peristiwa yang berlaku apabila Maharaja Johan Syah memperkenalkan buah rumbnia kepada Maharaja Digam Alam.
[10 markah]
<!--[if !supportLists]--> ii. <!--[endif]-->Bincangkan lima persoalan dalam hikayat tersebut.
[10 markah]
Skima Jawapan
2. (a) Istiadat pemakaman diraja [2 markah]
(b) Bekerjasama, Pemurah, Tolong-Menolong [2 markah]
2. (a) Peristiwa :
<!--[if !supportLists]--> i. <!--[endif]-->MJS dan MDA membuat pertaruhan
<!--[if !supportLists]--> ii. <!--[endif]-->Pertaruhannya adalah buah rumbnia itu akan tumbuh apabila dicampak ke tanah.
<!--[if !supportLists]--> iii. <!--[endif]-->Jika MJS kalah isi kapal akan dirampas dan pengikutnya akan ditawan manakala jika MDA kalah negeri MDA akan menjadi milik MJS
<!--[if !supportLists]--> iv. <!--[endif]-->MJS tewas sebab buah rumbnia hanya tumbuh di atas tanah Pulau Rumbnia.
<!--[if !supportLists]--> v. <!--[endif]-->Isi kapal MJS dirampas dan mereka semua ditawan.
(b) Persoalan ;
<!--[if !supportLists]--> i. <!--[endif]-->Pertaruhan yang membawa kerugian.
Cth.: MJS telah kehilangan isi kapal dan ditawan akibat pertaruhan.
Kesetiaan kepada raja
Cth.: Pengikut-pengikut MJS tetap setia kepada baginda walupun bagindaa telah ditawan.
<!--[if !supportLists]--> i. <!--[endif]-->Ikatan persaudaraan yang erat
Cth.: Puteri Ratna Kemala sanggup menyamar sebagai lelaki dengan memakai nama Nakhoda Muda untuk membebaskan kakandanya.
<!--[if !supportLists]--> ii. <!--[endif]-->Adat istiadat pemakaman diraja
Cth.:Pemakaman ayahanda MJS dilaksanakan dengaan penuh adat istiadat raja-raja.
<!--[if !supportLists]--> iii. <!--[endif]-->Berfikir sebelum melakukan sebarang tindakan
Cth.:MJS sepatutnya berfikir dengan lebih mendalam sebelum mempertaruhkan isi kapal dan diri baginda.
PROSA KLASIK HIKAYAT PUTERA JAYA PATI
Soalan Struktur
<!--[endif]--><!--[if !mso]--> <!--[endif]--><!--[if !mso & !vml]--> <!--[endif]--><!--[if !vml]-->
|
<!--[if !supportLists]-->a) <!--[endif]-->Nyatakan satu contoh gaya bahasa metafora dan satu contoh gaya bahasa simile. (2markah)
<!--[if !supportLists]-->b) <!--[endif]-->Beri dua contoh gaya bahasa istana. (2 markah)
Jawapan
<!--[if !supportLists]-->a) <!--[endif]-->i. Laut madu
<!--[if !supportLists]--> ii. <!--[endif]-->Kakinya hitam berkilat-kilat seperti sayap kumbang
<!--[if !supportLists]-->b) <!--[endif]-->Ayahanda/ bonda /duli/ paduka/menghadap
Soalan Struktur
<!--[endif]--><!--[if !mso]--> <!--[endif]--><!--[if !mso & !vml]--> <!--[endif]--><!--[if !vml]-->
|
<!--[if !supportLists]--> a) <!--[endif]-->Nyatakan apakah yang berlaku apabila Putera Jayapati menimbangkan Gemala Hikmat itu di tengah
padang indera (2 markah)
b) Siapakah yang membawa masuk mahligai tuan puteri ke dalam kota itu. (2 markah)
Jawapan
<!--[if !supportLists]--> a) <!--[endif]-->Menjadi sebuah negeri yang lengkap dengan kota paritnya.
<!--[if !supportLists]--> b) <!--[endif]-->Segala rakyat jin dan peri.
Berdasarkan cerita hikayat Putera Jayapati:
<!--[if !supportLists]-->a) <!--[endif]-->Huraikan tema cerita tersebut. (4 markah)
<!--[if !supportLists]-->b) <!--[endif]-->Huraikan lima pengajaran yang dapat dipetik daripada cerita ini. (10 markah)
<!--[if !supportLists]-->c) <!--[endif]-->Huraikan tiga kesaktian yang dimiliki oleh Putera Jayapati. (6 markah)
Jawapan
<!--[if !supportLists]-->a) <!--[endif]--> Tema peperangan membawa kehancuran dan kematian
<!--[if !supportLists]-->b) <!--[endif]-->i) Janganlah kita bersikap mementingkan diri sendiri.
ii) Kita janganlah bersikap curang dan melakukan perkara yang dilarang oleh agama.
iii) Kita hendaklah mentaati perintah ibu bapa.
iv) Sebagai pemimpin kita hendaklah mencari jalan penyelesaian secara bijak.
v) Janganlah kita terlalu menurut kata dan hati serta hawa nafsu.
<!--[if !supportLists]-->c <!--[endif]-->i) Menimbangkan Gemala Hikmat menjadi sebuah negeri yang lengkap dengan kota paritnya.
ii) Boleh mengarahkan mjin dan peri mengangkat mahligai puteri.
iii) Boleh menambah bilangan rakyatnya dalam masa yang singkat.
PROSA KLASIK HIKAYAT SERI KELANTAN
Soalan Struktur
<!--[endif]--><!--[if !mso]--> <!--[endif]--><!--[if !mso & !vml]--> <!--[endif]--><!--[if !vml]-->
|
1.
<!--[if !supportLists]-->a ) <!--[endif]-->Nyatakan dua teknik plot yang terdapat dalam petikan di atas. (2 markah)
<!--[if !supportLists]-->b ) <!--[endif]-->Apakah hubungan antara Encik siti dengan Puteri Sa’dung? (2 markah)
Jawapan
<!--[if !supportLists]-->a ) <!--[endif]-->i. Teknik dialog
ii) Teknik pemerian/ naratif
<!--[if !supportLists]-->b ) <!--[endif]-->Encik siti ibu angkat kepada Puteri Sa’dung/ Puteri Sa’dung anak angkat Encik Siti.
<!--[if !supportLists]-->2. <!--[endif]--> <!--[if !vml]-->
<!--[endif]--><!--[if !mso]--> <!--[endif]--><!--[if !mso & !vml]--> <!--[endif]--><!--[if !vml]-->
|
<!--[if !supportLists]-->a) <!--[endif]-->Mengapakah anggota badan Tuan Puteri Sa’dung bercerai? (2 markah)
<!--[if !supportLists]-->b) <!--[endif]-->Apakah kegunaan air mawar itu? (2 markah)
Jawapan
<!--[if !supportLists]-->a) <!--[endif]-->Puteri Sa’dung dibunuh oleh Raja Abdullah.
<!--[if !supportLists]-->b) <!--[endif]-->Untuk dilumurkan ke tubuh Puteri Sa’dung dengan tujuan untuk menghidupkannya semula.
Soalan esei
Berdasarkan cerita Hikayat Seri Kelantan:
<!--[if !supportLists]-->a) <!--[endif]-->Huraikan tema cerita ini. (4markah)
<!--[if !supportLists]-->b) <!--[endif]-->Huraikan lima persoalan cerita tersebut. (10 markah)
<!--[if !supportLists]-->c) <!--[endif]-->Huraikan perkara-perkara berikut.
<!--[if !supportLists]-->i) <!--[endif]-->Satu latar masa beserta contoh.
<!--[if !supportLists]-->ii) <!--[endif]--> Satu latar masa beserta contoh.
<!--[if !supportLists]-->iii) <!--[endif]-->Satu latar masyarakat beserta contoh. (6 markah)
Jawapan
<!--[if !supportLists]-->a) <!--[endif]-->Tema- Asal-usul kesultanan Kelantan. (Beserta huraian)
<!--[if !supportLists]-->b) <!--[endif]-->i) Pemerintahan yang adil dan saksama. Contoh, Encik Siti memerintah negeri Serendah Kebun Bunga Cerangtegayung dengan adil dan saksama.
ii) Kasih sayang sesama manusia tanpa mementingkan pertalian darah. Contoh, Encik Siti memberi kasih sayang yang secukupnya kepada Puteri Sa’dung walaupun meruakan anak angkat.
iii)Pencerobohan kuasa asing.
iv)Keberanian mempertahankan hak.
v)Pengorbanan demi keamanan negeri.
c) i) Latar masa- zaman pemerintahan Puteri Sa’dung di Kelantan
ii) Latar tempat- Negeri Kelantan, Jembel, Siam, Pattani dll.
iii)Latar masyarakat- masyarakat Melayu lama di Kelantan/ golongan istana/ pemerintah/ pekerja-pekerja istana.
HIKAYAT CAYA LANGKARA
<!--[endif]--><!--[if !mso]--> <!--[endif]--><!--[if !mso & !vml]--> <!--[endif]--><!--[if !vml]-->
|
<!--[if !supportLists]-->( a) <!--[endif]-->Nyatakan nama putera Tuan Puteri Sekandrum. [1 markah]
<!--[if !supportLists]--> b) <!--[endif]-->Nyatakan tiga unsur Islam yang terdapat dalam petikan di atas. [3 markah]
Skima Jawapan
<!--[if !supportLists]-->( a) <!--[endif]-->i- Caya Langkara
<!--[if !supportLists]-->( b) <!--[endif]-->i- doa
ii- kabulkan
iii- Allah SWT
No comments:
Post a Comment