PUISI TRADISIONAL / MODEN
BAHAGIAN SATU-SOALAN STRUKTUR
1.
Daun sirih sudah disusun,
Siap dengan gambir dan
kapur,
Adat semang pulang ke
dusun.
Adat belut pulang ke
lumpur
Dipetik daripada pantun
empat kerat-adat dan etika (teks seuntai kasih secebis harapan)
a)
Nyatakan
gaya bahasa yang terdapat dalam puisi di atas.
( 2 markah)
b)
Nyatakan
maksud puisi di atas?
( 2 markah)
2. Jatuh
ketumbar menimpa dahan
Kembang cempaka di tepi
halaman
Turun ke lembah menanam
kandis
Cuaca redup singgah di
paya
Jika sabar menerima dugaan
Itulah tanda orang yang
beriman
Tidak mudah digoda iblis
Akhirnya hidup di puncak
jaya
Dipetik daripada pantun
lapan kerat-keagamaan (Teks seuntai kasih secebis harapan)
a)
Berdasarkan
pantun di atas,berikan dua mesej beserta contoh.
(4 markah)
3. Panjat
kelapa sampai ke atas,
Berhenti sebentar sambil berangan,
Aku ingin nak kaya lekas,
Dapat duit nak buat modal.
Jual kelapa nak beli ayam,
Jual ayam nak beli itik,
Kalau ada emas berkoyan,
Rupa hodoh pun jadi cantik.
Dipetik daripada seloka
Mat Jenin-Puisi Tradisional (Teks,seuntai kasih secebis harapan)
Dalam puisi di atas, terdapat beberapa
unsur gaya bahasa pengulangan.
Berikan dua unsur gaya bahasa
pengulangan tersebut beserta contoh.
( 4
markah)
4.
Kami kehausan kami kelaparan,
Di medan perang mayat berkaparan.
Mengapalah perang terus meletus,
Suara kedamaian sering diutus.
Dipetik daripada gurindam seuntai kasih secebis harapan (Teks,seuntai
kasih secebis harapan)
a)
Nyatakan
dua pengajaran daripada puisi di atas.
( 2 markah)
b)
Nyatakan
bentuk puisi di atas dari segi suku kata
dan rima.
( 2 markah)
5. Akar
keladi melilit selasih
Selasih tumbuh di hujung taman,
Kalungan budi junjunagn
kasih,
Mesra kenangan sepanjang
zaman.
Ambil galah jolok ramunia,
Kait mari sampai berdiri,
Kita hidup di atas dunia,
Buat baik taburkan budi.
Dipetik daripada pantun empat
kerat-budi (seuntai kasih secebis harapan)
a)
Nyatakan
bentuk puisi di atas.
(4 markah)
6. Setiap
subuh rindu kami bergetar
Pada bunyi telapak kasut ayah
Mengejar subuh di surau sepi di kampung kami
Pun kami akhirnya mengerti
Kerinduan ayah pada-Nya melebihi
Segala rindu
a)
Nyatakan
jenis puisi di atas
b)
Berikan
rima akhir puisi di atas.
c)
Nyatakan
satu pengajaran yang terdapat dalam puisi di atas.
7.
Ada
kampung yang sedang lengang
Ada
perantau ditunggu pulang
Ada
rindu bukan kepalang
Adik
mengeluh: abang oh abang
Dipetik daripada sajak Nyanyi sunyi di
desa sepi (Teks Madu Ilmu)
a)
Berikan
maksud anafora berserta contoh.
b)
Nyatakan
maksud sajak di atas.
8.
Masih
mekarkah
Serumpun
bunga damai
Dikelopak
nurani
Dahan
kemanusiaan
Sedang
tampuk rapuh
Dipanah
petir
Terlantar
nanar jiwa tak berdosa
Digerai
maruah jualan murah
Angkara
mabuk menguasai akal
Nafsu
menoda sepanjang waktu
Bunga
dunia merah terbakar?
Dipetik daripada sajak Bunga Damai
(Teks Madu Ilmu)
a)
Nyatakan
maksud metafora.
b)
Berikan
dua contoh metafora berdasarkan sajak di atas.
9.
Terlalu
mustahil untuk menjalin
Bilah-bilah
usia menjadi sebidang tikar
Yang
teranyam indah
Kerana
mungkin terdapat bilah-bilahnya
Yang serong
dan warna kesumbanya
Dipetik daripada sajak Daun-Daun Kering di
Halaman Rumah (Teks Madu Ilmu)
a)
Nyatakan
maksud asonansi dalam petikan sajak di atas.
b)
Berikan
contoh gaya bahasa asonansi dalam petikan sajak di atas.
10. Di tikar mengkuang berbunga alamanda
Adam
Hawa bersimpuh bersila
Nasi
ayam laut sepinggan makan berdua
Alahai
lazatnya cinta rasa
Nikmat hidup
berumah tangga
Dipetik daripada sajak Nasi Ayam Laut
Sepingga (Teks Anak Global)
a)
Nyatakan
dua nilai yang terdapat dalam petikan tersebut.
b)
Berikan
maksud sajak tersebut.
BAHAGIAN
DUA- SOALAN ESEI
1.
Baca
gurindam di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan berikut.
Gurindam
Seuntai Kasih Secebis Harapan
Kami
tak mahu keadaan begini,
Azab
sengsara di abad ini,
Kami
kehausan kami kelaparan,
Di medan
perang mayat berkaparan,
Mengapalah
perang terus meletus,
Suara
kedamaian sering diutus,
Memohon
kasih mengharap sayang,
Aman
bahagia sukar sukar ditayang,
Hulurkan
bantuan berilah harapan,
Demi
kebahagiaan masa hadapan,
Kasihan
kanak-kanak menjadi mangsa,
Susah
derita hidup terseksa,
Seuntai
kasih secebis harapan,
Berhati
bersih berbudi sopan,
Kepada
para pemimpin yang berkuasa,
Pastikan
penghuni alam aman sentosa.
Mohd
Sidek Mohd Dollah(Mas Adeki) - Seuntai Kasih Secebis Harapan : Antologi Gurindam,
2007.
a)
Huraikan
bentuk puisi tersebut,
(8 markah)
b)
Nyatakan
nilai-nilai murni yang terdapat dalam puisi tersebut berserta contoh.
(6 markah)
c) Bincangkan tiga sikap penyair dalam
gurindam tersebut.
(6 markah)
2.
Baca
sajak di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan berikut.
Aduhai
Bapa
Ketika
mereka membedil
Dan
kubu kita dikepung
Aku
tegak membenteng
Menyanggah
pegangkara murka
Dan
aku menggali telaga
Membasuh
luka-luka pembela
Bila
kering air di pipa
Ini
garisan bangsa
Aku
jaga,aku pertahan
Aduhai
bapa
Jangan
kaubawa penderhaka
Ke
dalam kubu kita.
a)
Tema
sajak di atas ialah semangat cintakan tanah air.Berikan empat sifat pejuang
yang terdapat dalam diri penyajak.
(8 markah)
b) Nyatakan sikap penyajak.
(4 markah)
c)
Cipta
sebuah sajak yang bertemakan semangat patriotik.
(8
markah)
3.
Baca
seloka di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan berikut.
Seloka
Pak Kaduk
Aduhai
malang Pak Kaduk,
Ayamnya
menang kampung tergadai,
Ada
nasi dicurahkan,
Awak
pulang kebuluran,
Mudik
menongkah surut,
Hilir
menongkah pasang,
Ada
isteri dibunuh,
Nyaris
mati oleh tak makan;
Masa
belayar kematian angin,
Sauh
dilabuh bayu berpuput,
Ada
rumah bertandang duduk,
Rumah
runtuh awak menumpang.
a)
Jelaskan
empat bentuk seloka di atas.
(6 markah)
b) Huraikan maksud seloka.
(10 markah)
c) Nyatakan tiga sikap negatif Pak Kaduk (4 markah)
SKEMA
JAWAPAN
BAHAGIAN
SATU-SOALAN STRUKTUR
1.
(a) i) Anafora- contoh; perulangan perkataan
adat
ii)Peribahasa-contoh;adat belut pulang
ke lumpur
(b) Kita hendaklah kembali ke tempat asal
walaupun kita telah merantau jauh
2.
i) Sebagai orang yang beriman, kita
hendaklah sabar menempuh dugaan hidup.
Sebagai contoh, jika sabar menerima
dugaan,itulah tanda orang beriman.
ii) untuk hidup berjaya, kita hendaklah
mengelakkan diri daripada terpedaya oleh
godaan syaitan.
3.
i)
pengulangan anafora
contoh; pengulangan perkataan ‘jual’
ii)
pengulangan responsi
contoh; pengulangan perkataan ‘nak’
4.
(a) i)Kita hendaklah berdamai kerana
peperangan membawa kepada
kehausan,kelaparan dan kematian.
ii)
Janganlah kita asyik berperang sedangkan kedamaian boleh dicapai melalui
rundingan.
(b) i)Jumlah suku kata antara 10 hingga 12
suku kata sebaris
ii)Rima
akhir sama iaitu a,a
5.
i)
satu rangkap ada empat baris
ii)
dua baris pertama adalah pembayang
iii)dua
baris berikut adalah maksud
iv)rima
akhir tidak sama iaitu abab
v)jumlah
perkataan antara empat hingga lima patah perkataan
6.
a)
puisi di atas ialah sajak/puisi moden
b)a,b,c,c,c,d
c) kita hendaklah patuh akan ajaran agama
7.
a)
anafora ialah pengulangan perkataan pada awal baris puisi secara
berturut-turut.Contoh ‘ada’
c)
maksud
sajak-keluhan dan kerinduan terhadap perantau yang telah lama meninggalkan
kampung halaman. Kepulangan perantau sangat dinanti-nantikan oleh keluarga.
8.
a) Metafora ialah sejenis bahasa perbandingan
yang tidak menggunakan kata-kata perbandingan sebaliknya menggunakan satu
perkataan konkrit dan satu perkataan abstrak.
b)Contoh;dahan
kemanusiaan,gerai maruah,kelopak nurani
9.
a)
Asonansi ialah pengulangan huruf vokal dalam baris puisi.
b)contoh;
bilah-bilah usia menjadi sebidang tikar(pengulangan vocal ‘i’
10. (a) i.Nilai kasih sayang
contoh;alahai cinta lazatnya rasa
ii. Nilai bertanggungjawab
contoh;sepinggan makan berdua
(b) kasih
sayang suami isteri dalam kehidupan berumah tangga
SKEMA
JAWAPAN
BAHAGIAN
DUA- SOALAN ESEI
1.
a)
–
gurindam ini mempunyai 8 rangkap
-setiap
baris mempunyai bilangan baris yang sama iaitu dua baris serangkap
-setiap
adalah maksud;baris pertama adalah syarat,baris kedua adalah jawab
-jumlah
perkataan berbeza/tidak sama iaitu antara empat hingga lima patah
perkataan;jumlah perkataan yang paling sedikit ialah empat perkataan
contohnya’susah derita hidup terseksa’. Jumlah perkataan yang paling banyak
iaitu lima perkataan;contohnya’pastikan penghuni alam aman sentosa.
-jumlah
suku kata juga berbeza iaitu antara sepuluh hingga tiga belas patah perkataan.
-rima akhir
yang sama iaitu a,a,a,a.Kesimpulannya isi ini terikat
b)
Nilai
murni
i)
Nilai
kasih sayang;contohnya memohon kasih mengharap sayang
ii)
Nilai
belas kasihan ; contohnya kasihan kanak-kanak menjadi mangsa
iii)
Nilai
bantu membantu;contohnya hulurkan bantuan berilah harapan
c)
Sikap
penyair
i)
Penyair
berasa sedih;contohnya penyajak berasa sedih kanak-kanak menjadi mangsa
peperangan dan hidup menderita serta menderita.
ii)
Penyair
berasa marah.contohnya penyajak berasa marah kerana peperangan terus berlaku
sedangkan masyarakat dunia menyeru ke arah kedamaian.
iii)
Penyair
bersikap prihatin;contohnya penyair menyeru pemimpin dunia yang berkuasa agar
sentiasa mementingkan keamanan sejagat.
2.
a) Empat sifat pejuang yang terdapat dalam diri penyajak ialah;
-
pejuang yang sanggup berkorban semasa Negara diserang dan dibedil,penyajak
bermati-matian mempertahankan
tanah air dengan cara menghapuskan pengkhianat
Negara.
-pejuang
yang bertungkus lumus menyelamat dan merawat rakan-rakan seperjuangan
yang cedera
-Penyajak yang tegas dalam
mempertahankan sempadan tanah air
- Penyajak yang berani bersuara
mengingatkan para pemimpin supaya tidak tersilap
langkah dalam memimpin Negara
kita.
b)Sikap penyajak yang terdapat dalam
sajak di atas ialah marah terhadap pengkhianat bangsa.
-
Penyajak
amat mencintai tanah airnya,Contohnya; ini garisan bangsa,aku jaga aku pertahan
-
Penyajak
berani contohnya ketika kubu dibedil musuh,penyajak membuat kubu untuk
menentang musuh
-
Penyajak
berasa simpati terhadap pejuan yang cedera.contohnya penyajak membasuh muka
pejuang yang cedera
-
Penyajak
berasa sedih kerana dia dapat memimpin bangsa yang membawa penderhaka kepada
Negara.
c)Sajak mesti menepati tema
- ada banyak unsur gaya bahasa puitis
-melebihi 3 rangkap
3.
a) Bentuk seloka
-terdiri daripada 1 rangkap
-satu rangkap mempunyai dua belas
baris
-jumlah perkataan dalam setiap baris
tidak seimbang antara 3-4 perkataan
-rima akhir tidak sama iaitu
a,b,c,c,d,e,f,c,c,d,g,f. Bentuk puisi bebas
b)
-Seloka ini menyindir sikap Pak Kaduk
yang suka berjudi sehingga kampungnya tergadai
-Pak Kaduk juga suka bertindak tidak
rasional seperti ada nasi dicurahkan akibatnya Pak Kaduk pulang kelaparan
- Pak Kaduk tidak dapat membuat
keputusan. Contohnya Pak Kaduk mudik ketika air surut dan ke hilir ketika air
pasang.
-Pak Kaduk juga seperti hilang
pertimbangan apabila membunuh isterinya
- Pak Kaduk sering dirundung malang
kerana kebodohannya seperti masa belayar kematian angin,sebaik saja berlabuh
angin bertiup.
- Pak Kaduk juga mengambil tindakan
yang merugikan diri sendiri.contohnya,rumah diruntuhkan,dan akibatnya Pak kaduk
terpaksa bertandang duduk.
c)tiga sikap negatif Pak Kaduk
-suka berjudi sehingga menyebabkan
kampungnya tergadai
-membunuh isterinya menyebabkan dia
kelaparan
-sikap Pak Kaduk yang tidak rasional
menyebabkan hidupnya bermasalah
-belayar ketika kematian angin
No comments:
Post a Comment